Foreningen

100 % social

Tango Sydfyn

...mere end en dans

Tangoens grundelementer

Vi har undervist i argentinsk tango i flere år. Trine og mig, og i næste alle årene er vi startet med at undervise nybegyndere i grundfirkanter i tango, milonga og vals. Det var enkelt, en serie skridt alle skulle tage og lidt efter lidt kunne vi arbejde med føring, kropsholdning, afvikling af skridt og balance.

Nu er vi holdt op med at gøre det sådan, og det er der flere grunde til:

  1. Når vi har undervist i grundfirkant, så oplever vi, at det bliver et spørgsmål om at huske og gentage de samme trin. Manden kæmper, og ofte kan kvinden både sine egne trin og mandens. Og hun retter på ham, mens de gør dem. Det er ikke den argentinsk tango, vi kender.  
  2. Når et par endelig tager mod til sig og bevæger sig ud på en milonga, så kommer de ofte til kort, hvis de kun kan grundfirkanten med et  par ocho´s. Der er typisk ikke plads til den dans, de kan, og de får en dårlig og stressende oplevelse på dansegulvet.
  3. Så er der tilbageskridtet for den, der fører. På en tæt pakket milonga er der ganske enkelt ikke plads til et tilbageskridt på ”autopilot”. Det  kræver, at føreren har overblik over, hvad der sker omkring ham, og det har en begynder typisk ikke.   

I stedet er vi begyndt at fokusere på tangoens grundelementer. Ideen om at tangoen kan udtrykkes i grundelementer og ikke i en grundfigur er vi stødt på ved flere lejligheder så som på workshops og seminarer, og det, som gør det kompliceret er, at fører og følger ikke nødvendigvis gør tingene synkront.

Tillægger vi det så kropsholdning, afvikling af skridt og egen balance, så er der masser at begynde at arbejde med.

Rollerne er også vigtige. Den, der følger, skal koncentrere sig om, hvad det vil sige at lytte til et andet menneske og gå på fornemmelsen for retning og intention. Koncentrere sig om at være parat og i balance. Føreren skal ville sine trin og samtidig lytte efter, hvordan den, han danser med, fortolker hans ideer.  

For os er den argentinske tango en improvisationsdans. Men, det giver det masser af mening for os at bruge faste sekvenser af trin i vores undervisning. Vi opfinder selv nogle og bruger af og til traditionelle figurer. Men vores hovedfokus er på grundelementerne og teknikken.

Vi ser vores elever danser tango, når vi gør det her. Vi ser kvinder dybt koncentreret med at lytte til, hvad det er, manden vil, mænd, der arbejder ihærdigt på at få styr på deres intention og på, at bruger de muligheder, grundelementerne giver dem.

Men selvfølgelig skal vores elever lære grundfirkanterne. Vi vil bare sikre os, at når de gør det, så ved de, at det lige som alle andre sekvenser eller figurer kræver, at føreren fører det, og at følgeren afvikler trinene uden at se det som en fast sekvens.  

 

Websitet bruger cookies til statistik og til navigation på siden. Hvis du vil vide mere, så tjek vores politik her:
Cookie politik Når du fortsætter med at bruge vores hjemmeside, accepterer du at vi bruger cookies som beskrevet i vores politik.
Accepter cookies